Du måste sova!

Att sova är a och o för en god hälsa. Hjärnan städas och återhämtas, kroppen byggs om och renas, du förbereder dig för en ny dag men nya intryck, utmaningar och insatser.

Att sova är en synergist till all hälsa och  man upptäcker fler och fler effekter av sömn.

Den senaste upptäckten är hjärnans eget lymfsystem, det g-lymfatiska systemet.  Det här systemet städar rent hjärnan när du sover MEN du måste sova djupt. Blir du ofta störd på natten störs även reningsprocessen i hjärnan. Stäng av ljudet på mobilen, se till att ha svalt och tyst i rummet, kanske varva ner aktivt en stund innan läggdags om du vet att du brukar sova oroligt. Fundera också på att förändra dina kostvanor så att du äter lättare måltider senare på dagen, middagen bör inte vara ditt mest bastanta mål mat och du vill ha en god nattsömn.

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din sömn, boka tid för livsstilscoachning. Där går vi igenom och kartlägger din livsstil och de olika faktorer som påverkar din hälsa, inkluderat sömnen.

 

Publicerat av

Stark! Hälsopartner i Avesta

Utveckling för person & organisation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s